کد مطلب:141608 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

حرکت قیس به سوی امام حسین
«ابومخنف» گزارش كرده كه بعد از مرگ معاویه، شیعیان در منزل «سلیمان بن صرد خزاعی رضی الله عنه» اجتماع كردند. در نتیجه نامه ای برای امام حسین علیه السلام نوشتند و حضرت را برای بیعت دعوت كردند. نامه توسط «عبدالله بن سبع» و «عبدالله بن وال» به امام ارسال شد. دو روزی نگذشت كه نامه دیگری به حضرت نوشتند و آن را توسط «قیس بن مسهر صیداوی» و «عبدالرحمن بن عبدالله ارحبی» ارسال داشتند. دو روز دیگر تحمل كردند و نامه ای نوشتند و توسط «سعید بن عبدالله» و «هانی بن هانی» به دست امام رساندند. نامه، چنین بود: «به حسین بن علی علیه السلام از طرف شیعیان مؤمن، اما بعد، پس شتاب كن كه مردم در انتظار شمایند. رأی آنها تنها به شماست، پس عجله كن والسلام». [1] .

پس از این نامه، امام حسین علیه السلام مسلم بن عقیل را فراخواند و ایشان را به كوفه روانه ساخت. همراه مسلم، «قیس بن مسهر» و «عبدالرحمن ارحبی» را فرستاد. داستان «بطن جنت» را پیش از این در بخش حركت مسلم به كوفه بیان كرده ایم. پس از آن بود كه مسلم، قیس را با نامه ای كه حاكی از وضع خود بود به خدمت امام حسین علیه السلام فرستاد. قیس نامه را به امام و پاسخ آن را به مسلم رسانید و خود همراه او به كوفه رفت.

ابومخنف گزارش كرده كه وقتی مسلم دید مردم با او در كوفه درباره امام حسین علیه السلام


بیعت كردند؛ نامه ای را كه گویای وضع كوفه و مردم بود به امام حسین علیه السلام نوشت.

مسلم آن نامه را توسط قیس و یاران او «عباس شاكری» و «شوذب» كه غلامش بود به مكه فرستاد تا به خدمت امام علیه السلام برسد. آنان نامه را در مكه به خدمت امام رسانیدند و ملازم امام شدند تا با آن حضرت از مكه به كربلا آمدند. [2] .

ابومخنف می گوید: كه وقتی امام به «حاجز» رسید، نامه ای به كوفه برای مسلم و شیعیان كوفه نگاشتند و توسط قیس آن را ارسال فرمودند. اما «حصین بن تمیم» قیس را دستگیر كرد. این واقعه پس از شهادت حضرت مسلم بود كه عبیدالله سواران سپاه كوفه را منظم كرده بود، به گونه ای كه بین «خفان» تا «قادسیه»، و «قطقطانه» تا «لعلع» را پوشش دهند.


[1] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 252-253. «للحسين بن علي عليه السلام من شيعته من المومنين. اما بعد؛ فحيهلا، فان الناس ينتظرونك، لا رأي لهم في غرتك، فالعجل، العجل، والسلام».

[2] ابصار العين، ص 112.